Ez alkalommal ismét egy
LADLOtól érkező CDt van szerencsénk áthallgatni. A társaság, akinek az anyagáról szó van, hét éves fennállása alatt három lemezt és két EPt termelt ki eddig. A pontos jelenlegi felállást megállapítani elég nehéz feladat, de a
Metal Archives szerint ezt a lemezt ketten jegyzik (
Macabre: basszus és
Weddir énekes, gitáros). Az amúgy nagyon tetszetős digipak (
LADLO minőség) sem tartalmaz erre vonatkozóan érdemi információkat.
Roppant figyelemfelkeltő az indító nóta már egyből. Furán tördelt ritmika, amire monoton gitártrilla, és bontott akkordok sorakoznak. Ez eddig megfelel a kor által követelt szabványnak, tulajdonképpen post metalt hallunk. majd másfél perc után megjön a tehervonat és elcsapja a hallgatót. A sodró lendület mellett azonban a légiesség is jelen van, érdekes hajlítgatásokat tesz a bárdista
Weddir. A lezárás is erős, ütemváltás vezet vissza a kezdő riffekhez.
Nagy hirtelenjében fellelkesített ez a sokrétűség, erősen reméltem, hogy marad is ez a hozzáállás. A hazai csúcsbrigád, az idő előtt méltatlanul elhamvadt
Damned Spirits' Dance trillái jutottak eszembe időnként, bár ők egy csipetnyi humort is belevittek a művészetükbe. A
Moonreich-nél ilyent nem hallani...
Jön tehát a
Believe & Behead, amiben meg
Mayhem emlékek lesznek úrrá rajtam. Mind a gitár, a dob és a vokalizálás miatt is.
Ezek persze pillanatnyi zörrenések, nem egyértelmű áthallások. Amúgy a lemez egészére jellemző a visszatérő, lépcsőzetesen ismétlődő gitárhangok pörgetése, ahogy
Blaspemer is teszi időnként. Ettől lesz a lemeznek egyfajta egysége, bár ez némely hallgatóknál idegesítő is lehet. Számomra rém izgalmas. Nemrég írtam egy másik
LADLO kiadványról, ami ezzel együtt jött (
Déluge). Ilyenkor ösztönösen összehasonlítást végzek, és ez tűnik győztesnek kikerülni a kettő közül (bár ez nem egy verseny).

A
Sheitan hordozza az első igazi meglepetést. Bemutatja, hogy képes a társaság a lassabb tempóban is működni. Jól is esik már a ritmusváltás így 15 perc lavina után. És ez a következő nótában is így marad.
Aztán a
Death Winged Majesty kezdése jórészt össze is foglalja számomra a jó black metal lényegét. És a folytatás is. A maga szűk 10 percével a megtestesült titokzatosság, sötétség... A "refrén" dallamai kifilézik az embert, egyszerre tradicionális és haladó szellem érződik.
Egy dolgot hiányolok ebből a lemezből. A változatosabb éneket. Így is kiváló, ebben a formában is működőképes, mégis lekapok egy fél pontot a végéből emiatt.
A megszólalás teljesen célszerű. A black metalra általában jellemző a jó gitárhangzás, mivel a magas és középfrekvenciákra támaszkodik (ezáltal a helyén marad), sok modernebb "brutálisabb" műfajban hallhatóval szemben. A svéd
Endarkek Stúdiót dicsérhetjük itt vagyis
Madnus - De Vo - Andersont.
Erősen franciás, modern, groteszk és izgalmas lemez a
Pillar of Detest. Az a fajta, ahol minden pillanatban történik valami, mégsem fárasztó, mert bár alig vannak hosszan ismételt monoton részek, mégis eléggé egységes az összkép. A dallamok rendszerint bontott akkordokká állnak össze, ami ilyen mesteri szinten elég ritkán jelenik meg más bandáknál. Létezik melódia központú és harmónia központú zene. Ez viszont nagyon jól lavírozik a kettő között, házasítja a kettőt.