Hihetetlen, amit a debreceni
Perihelion művel! Mindig hatalmas öröm, amikor felbukkan egy kitűnő ötletekkel rendelkező, egyéni hangzással bíró magyar zenekar, és fejlődése során eljut oda, hogy elkészítsen egy minden szempontból csodálatos lemezt (
Zeng), amelynek színvonalát egy soron következő EP-n is tartani tud (
Hold), de még annál is nagyobb bravúr, amikor ugyanaz a zenekar nemhogy elkészít egy hasonlóan zseniális albumot, hanem túl is szárnyalja azt. Az
Örvény című korongról van szó. Hetek óta hallgatom, és ki merem jelenteni, hogy minőségi szempontból ez a mű odatehető a
Thy Catafalque lemezei mellé, annak ellenére, hogy
Kátai zenei világa szerteágazóbb.
Bakos Attila Aranyhajnal című lemeze szintén azonnal eszébe jut az embernek, hiszen az
Örvény szövegvilága, és a zenéje által keltett érzések nem állnak messze tőle, a műfaji eltérések dacára.
Vasvári Gyula zenekarának nincs szüksége meghökkentő változtatásokra, radikális műfajváltásra, ellágyulásra vagy keménykedésre, hogy tökéleteset alkosson. A csapat nem tett mást, minthogy elénk tárt hét új dalt a
Perihelion ismert stílusában, mégis úgy gondolom, a fiúk többet tettek ezzel, mint a zenekarok többsége együttvéve. Az az érzésem, hogy minden olyan ötletet is kiselejteztek, amely a „korrekt” vagy „elfogadható” skatulyába tartozott, és csak azokat hagyták meg, amelyek a banda magasra tett mércéjét messzemenően megugrották. És én még aggódtam, hogy képesek lesznek-e tartani a
Zeng nívóját…
Minden alkalommal kincsként kell kezelni a saját, felismerhető hanggal megáldott, egyéni megközelítésű és ragyogó ötletekben bővelkedő zenekarokat. Persze, érezhető gyökerei mindenkinek vannak, de hogy azok hatására valami egyedit alkosson valaki, kiváltképp ritka jelenség. A
Perihelion, legnagyobb örömömre, egyszersmind bebizonyította, hogy tagjai rendelkeznek azzal a tehetséggel és intuícióval, ami ahhoz kell, hogy felismerjék, mit és mennyit érdemes egy nagylemezre feltenni. A felsorakoztatott témák és dallamok egytől-egyig elsőrangúak, és olyan gördülékenyen, könnyedén repítenek magukkal, és kúsznak az ember bőre alá, mintha a születésük a legnagyobb természetességgel és egyszerűséggel történt volna. Erőlködésnek, bűvészkedésnek semmi nyoma.
Ha a korábbi anyagok énekdallamai megragadtak a fejemben, akkor erre a hét dalra ez hatványozottan igaz.
Vasvári Gyula ezúttal nem „csuklatja” el a hangját a dalokban, bár nekem az ellen sem volt kifogásom, hanem réteket átszelő, változatos hangján énekel, és ezernyi érzést közvetít, a leheletfinom dallamoktól a legerőteljesebb kiáltásokig. Énekét az ember érrendszerével hozhatom párhuzamba: az érdesebb, ádázabb dallamok a vastagabb vénákat, ereket testesítik meg, a megannyi apró részlet, finom dallam pedig a hajszálerek csodálatos összetettségére hasonlít. Óriási, amit a frontember ezekben a dalokban bemutat! Nem csak a rögtön megragadó
Kihalt égi Folyosók (micsoda cím!) vagy a
Bolyongó bámulatos melódiáira gondolok, hanem a
Bardó szívbemarkoló, végtelenséget sugalló dallamaira is.
No, és hát a zene… Elragadóbb, mint valaha! Már a
Kihalt égi Folyosók hallgatása közben is teljesen libabőrös leszek, pedig minden egyes dal hasonlóan kiemelkedő. Amit ezek a zenészek tudnak (
Hubicska Balázs gitáros,
Várkoly Tamás bőgős,
Katonka Barna dobos, és a már említett
Vasvári Gyula énekes-gitáros), az nem tanítható! A témák, ötletek létrejöttéhez elsősorban belső hangokra, mély érzésekre van szükség; arra, hogy a zenészek hallják magukban és átadják magukat ezeknek az érzéseknek. A post-metalt szürke hömpölygések helyett lüktető dalok formájában mutatják be, amihez hozzáadódik az egyéniség páratlan íze. Nem véletlen, hogy az
Alcest és a
Sólstafir neve felmerül a
Perihelion kapcsán, hiszen a zenéhez való hozzáállásuk a legnagyobbakéhoz hasonlít. Nincs olyan dalfoszlány, amely csak úgy elmenne az ember füle mellett. Már három-négy meghallgatás után kivételes jellegű bensőséges kapcsolat alakul ki a lemez és annak befogadója között. Nehéz a háttérben hallgatni, annyira vonzza az ember figyelmét. Érzések és képek hada jelenik meg minden hallgatás alkalmával. Az
Örvény roppant találó cím, mert a földet szinte csak fentről láttatja a lemez az emberrel. Hol lejjebb ereszkedünk, hol a magasba emelkedünk, néhol pedig maga a végtelen áramlik keresztül rajtunk (pl.
Bardó).
A dalszövegek pátosza egyeseknek biztosan zavarja majd a fülét (az enyémet nem), azonban ez a költészet nagymértékben hozzátesz a magyar jelleg kidomborításában. Az énekdallamokban és a szövegekben indirekt módon népdalok gyökereznek, de ezek nem kézzelfoghatóak, hanem ködfátyolként ereszkednek rá a dalokra, azok magukba isszák, és természetes módon, elválaszthatatlanul egybeforrnak. Megjegyzem, erre sem sokan képesek! A pontot az i-re a
Costin Chioreanu keze munkáját dicsérő gyönyörű borító teszi fel.
A
Perihelion a legmagasabb minőséget képviselő magyar zenekarok egyike, nemzetközi szinten is abszolút kimagasló teljesítményt nyújt. A 38 perces anyagnak nincs gyenge momentuma, az idei lemezek egyik legjobbja az
Örvény.