Arcania
Dreams Are Dead (2014)

A francia, Arcania úgy gondolom, hogy nem sok mindenkinek csenghet ismerősen. Én biztosan nem találkoztam még a nevükkel, habár a csapat már a 15. életévét tölti idén. Elnézve a diszkográfiát, az angers-i négyesfogat kijárta a klasszikus iskolát az elmúlt másfél dekádban. A két demo, egy élő felvétel, egy EP által felvezetett nagylemezes bemutatkozás számomra szimpatikus és arról tanúskodik, hogy a banda a régisulis építkezés híve, ami szinte minden esetben megmutatkozik a hangszeres és az összprodukció minőségén is. Ez ügyben nem is kellett csalatkoznom. Az idei Dreams Are Dead nagylemez már a második "teljes estés" kiadványa a csapatnak, amit a promóció nemes egyszerűséggel a thrash metal skatulyával definiál. Valójában mi sem áll távolabb tőlem mint a klasszikus szikár thrash és az a tény, hogy az Arcania összességében mégis tetszik, egyértelmű jele annak, hogy többről van itt szó, mint amit a stílusdefiníció sejtet.

A közel egy órás és tíz tételes utazás szerencsére csak nyomokban és szőrmentén bír a már említett stílus klasszikus és vaskalapos jegyeivel. Az ismét kicsit hosszú és feleslegesnek ható intróval induló lemez szerencsére összességében egy modern metal csapat képét rajzolja ki, akik alapvetően valahova a nyolcvanas évek thrash menyországáig, valamint a gőteborgi ős svéd riffekig nyúlnak vissza, megfűszerezve az elmúlt lassan 35 év minden thrash és modern zenei innovációjának csatasorba állításával. Az más kérdés, hogy a "modern metal" mit mond így 2014-ben, hiszen nagyjából már a kilencvenes évek közepén is használtuk a kifejezést és valahogy kezd megkövülni és kicsit más tartalommal bírni, mint amit önmagéban jelentene csak úgy, mint a "progresszív metal" skatulya. A modernséget itt igazából a kiforrott, profi hangzásban, a kiemelkedően magas technikai tudásban lehet tetten érni, miközben minden egyes zakatolás, minden egyes kiállás és szóló leplezetlenül nyúl vissza a Metallica és Megadeth uralta hőskorszakba, és leplezetlenül merít a másodhullámos skandináv mesterek által megformált riffelési technikákból, a'la At The Gates, korai In Flames. Ja, tényleg, Cyril Peglion éneke profin idézi meg Hetfield mester megoldásait és a már nem is annyira ifjú titán Corey Beaulieu orgánumát. Az éneken kívül egyébként összhatásában is ér megemlíteni a Triviumot, mint talán a legerősebb zenei párhuzamot, hiszen az orlandoi sikercsapat hasonló módon idézi meg az ősöket és próbálja megszólítani egyszerre a mai fiatalokat is, kétségtelenül sikeresen. Bár a francia bagázs tagadhatatlanul kevésbé akar annyira zenei papagáj képében tetszelegni, mint a multikulti hyperszupi amerikai álomcsapat, mégis európai füllel könnyen és élvezettel hallgatható ez a fajta modern/klasszikus ötvözet. Talán ezeknek a túlpörgetett, túldíszített, túlharsogott vadhajtásoknak a hiánya által még nagyobb is lehetne a francia banda támogatottsága az öreg kontinensen, de hát az a fránya píár...

Összességében mindent bevet a csapat, ami egy valamire való, klasszikus metalheadnél heveny nyáltermelődést válthat ki anélkül, hogy a dohszag és a kesernyés nosztalgia átvenné az uralmat e felett a szűk 57 perc felett. A hangzás profi, a külcsíny kevésbé. Lenne itt mit keresni, hiszen még épp trendje is van ennek a fajta zenének. Aki vevő erre a vonalra, ne hagyja ki, mert a csalódás kizárt. Ettől függetlenül 2014-ben bizony nem ez az "előre", de hát van aki a vonaton is kimondottan szeret háttal utazni.


Arcania_Dreams_Are_Dead_2014
Kiadó:
Stílus:
modern thrash
Értékelés:
 
Pont
: 8 / 10
 
Külalak
: Átlagos
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Intro
2.Watch Us Dying
3.Rise and Never Fall
4.Face in the Mirror
5.Dreams Are Dead
6.Inside the Crowd
7.Dreams End All Days
8.Suffering for an Answer
9.Scar in Our Mind
10.Days End All Dreams
Írta:
emp
2014. szeptember 27., szombat, 19:47
Facebook:
Koncertek
© 2001-2024 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.019 seconds to render