Íon
Madre, Protégenos (2006)
Duncan Patterson neve ismerősen kell, hogy csengjen minden Anathema rajongó számára, hiszen a kezdeti időktől az Alternative 4-ig bezárólag a zenekar basszusgitárosa és társ dal- és zeneszerzője volt, és olyan dalokat alkotott, mint a klasszikus Eternity sorozat, a Suicide Veil, a Shroud of False, Lost Control csak hogy párat emeljünk ki. Miután 1998-ban elhagyta a bandát, az Antimatter néven zenekart alakított, melyben albumról albumra távolodott el a zenei gyökerektől, majd a Planetary Confinement megjelenésével egyidőben be is jelentette a távozását.
2005-öt írunk, az Íon ekkor kezdett el körvonalazódni. Duncan teljes mértékben a saját zenei elképzeléseit akarta megvalósítani, melyhez 13 vendégzenészt is segítségül hívott. Ő maga a dalszerzésen és kívül számos hangszeren is játszik, gitáron, basszusgitáron, billentyűn, hárfán, ütős hangszereken, és egy keveset énekelni is hallhatjuk. A lemezen ugyanis a női ének dominál, számos hölgy bemutatkozik: az elképesztően gyönyörű hangú orosz Emily A. Saaen, az olasz Valentina Buroni, az Elfonia-ból ismert mexikói Marcela Bovio. Feltűnik az ausztrál The Eternal énekese, Mark Kelson is, elég sokszínű tehát a nemzetközi felhozatal.

A hosszas felvezető után, lássuk mi is született a Madre, Protegénos lemezzel! Az ír muzsikus korábbi munkái és a tendencia figyelembevételével sejteni lehetett, hogy valami borús, lassú muzsikára számíthatunk. Nem is tévedtem sokat, azt leszámítva, hogy mindezen felül, vagyis inkább pont fordítva, a lemez stílusa és alapja népzene, köztük gyönyörűen tiszta ír népballadák, merengős hangulatú, szomorú dalok mind. A hangulatot ne egy (funeral) doom metal komor hangulataként képzeld el, nem a halálfélelem a depresszió és a megfeneklés, kilátástalanság és csalódottság hangulata ez, sokkal inkább a csendes fájdalmas beletörődésé, ahol még mindig pislákol a halvány remény. A lemez énekközpontú, a hangszerek inkább csak kísérő szerepet töltenek be. A zenekar neve, az Íon egyébként ősi ír keresztnév, amely szinten egy utalás a zenére.
A spanyol című címadó dal, a Madre, Protégenos gitárpengetéssel, sejtelmes és sötét hangulattal indítja a lemezt, halk suttogással és női háttérvokállal. A harmadik dal, a Learpholl gyönyörű női énekkel kezdődik, a hangszerek is csak később kapcsolódnak be, a szomorú történet az ország elhagyására kényszerülő személy szülőktől való búcsúzkodása. A dal hangulata, atmoszférája egyből megfogja az embert, egyszer dallama fülbemászik. Főnyeremény ez a dal, a zenekar Myspace oldalán feltétlen hallgassa meg. Tündöklően csillan fel a remény a Believe című számban, mely személyes kedvencem egyébként a lemezről, egy dal az elhibázott döntések őszinte megbánásáról, arról hogy félelem nélkül teljes az ember csak igazán. Mindenképp kiemelendő még a Goodbye, Johnny Dear című dal, mely érzésem szerint talán a legközelebb áll az ír népzenéhez.

Nem a legszerencsésebb választás ebben a dög melegben az Íon, de borús esős őszi napokon, ha az ember egy kis kikapcsolódásra vágyik, és szereti a lassú, folkos, egyszerű és végtelenül tiszta Zenét, annak kellemes választás lehet a Madre, Protégenos.
Kívánom ugyanakkor azt is, hogy Duncan Patterson megtalálja a kérdéseire a választ, és egy felszabadult, őszintén boldog oldaláról is bemutatkozhasson.
Ion_Madre_Protegenos_2006
Stílus:
Dark / Folk
Értékelés:
 
Pont
: 9 / 10
 
Külalak
: Átlagos
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Madre, Protégenos
2.O Efeito Do Verăo
3.Learpholl
4.Anathema Maranatha
5.Believe
6.Ultreia
7.Goodbye Johnny Dear
8.Fé, Esperanza, Amor
9.Beyond The Morning
Írta:
godfucked
2007. május 26., szombat
Facebook:
ION - A Path Unknown (2018)
Kritika, Szpeter @ 2019. július 22., hétfő, 10:07
Alternative 4 - The Brink (2011)
Kritika, 9000Sanyi @ 2012. május 4., péntek, 02:19
Antimatter - 2008. november 4., After Music Pub
Koncertbeszámoló, godfucked @ 2008. november 5., szerda, 19:21
Antimatter
Interjú, godfucked @ 2008. július 15., kedd, 13:01
Koncertek
© 2001-2024 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.017 seconds to render