Egyik gyakori esti elfoglaltságom, hogy órákon át a bandcampen szörfölök. Ilyenkor reménykedem, hogy ráakadok valami olyanra, ami végre hatással lesz rám. Egy ilyen alkalommal akár 30-40 zenekar alkotásaiba is belehallgatok. Azért muszáj bevallanom, hogy sokszor a borító alapján nézek rá a bandákra, ugyanis már ez magában implikálja a megfelelő, intelligens hozzállást. Számomra fontos, hogy a zene ne csak erőt és káoszt, hanem valami sprituális magatartást is közvetítsen. Tavaly az egyik ilyen muzikális szánkázásom alkalamával botlottam a berlini székhellyel rendelkező Isten névre keresztelt formációba. Nem csak a borító fogott meg, amelyet egyik személyes kedvencem, Gustave Doré alkotása díszített, hanem maga a név is gyanús volt. Nem sokkal később a banda új rovásírásos logója jelent meg, amely az Isten szót ábrázolja. Tehát alapos gyanúm volt arra vonatkozólag, hogy egy német földre disszidált honfitársunk keze munkája lehet ez a kiváló minőségű black metal himnusz. Akkor jött a meglepetés, amikor a pár napja frissen kijött CD-t meg akartam rendelni a bandát egyszemélyben megtestesítő Billy Ray Valentinetól: mint kiderült, ő nem magyar. A formációról elég kevés információ áll rendelkezésre. 2015-től kezdődően létezik, ekkor jelent meg az első Soham névre keresztelt EP is. Utólag meghallgatva úgy vélem, hogy ez is nagyon erős anyag lett. Nem sokkal marad el a mostani írás tárgyát képező második kislemeztől, habár hangulatában teljesen más kapukat nyit meg.
Az első találkozásunkkor az Ave Infernum EP olyannyira magával ragadott, hogy 2 órán keresztül megállás nélkül hallgattam újra és újra a 15 perces kislemezt. Ennek megfelelően a tavalyi Top 20-as listám különdíjasa lett. A zene Gustave Doré képeinek hangulatát élethűen idézi meg sodró erejű black metalba burkolva. Szerencsére tavaly Strasbourgban élőben láthattam jópárat Doré eredeti alkotásai közül, így még élénken élnek az emlékeimben a vallási és mitikus erővel átitatott remekművek. Sokan választják albumborítónak Doré alkotásait, de itt most kivételesen találkozik is a két művész kivetülése.
Fontosnak érzem, hogy kiemeljem a hangzást, mert tökéletesen eltalálták az arányokat. Dinamikusan és átütően szólalnak meg az EP-n helyet foglaló számok, ezzel is hozzájárulva a spirituális közeg megteremtéséhez.
Az első tétel egy finom, érzéki zongora játék, amelyben nyoma sincs a metal zenének. Az ismétlődő témák egyre fokozódó drámai illúziókat korbácsolnak fel. Szinte egy fekete-fehér filmben érzhetjük magunkat: mintha messziről figyelnénk valakit, várva hogy meglássuk a bűnét, a kárhozatának kezdetét. Ahogy a második, majd három perces tétel berobban a szigorú black metal témáival, úgy leszünk mi magunk a bűnősök, akikre lesúlyt a templom csarnokának homályos magányában visszhangzó ima. A veszedelmes mantra pedig szinte észrevétlenül ülteti rá a hallgatót a feszesre húzott riffre, mely átvezet az utolsó tételbe. Szinte érezni, ahogy a hideg márvány oszlopok árnyékában siralmak között bevonszoljuk a bűneinket a gyóntatószékbe. Itt megkezdődik a lélek korbácsolása, egyre mogorvább és a tudatba hasítóbb lesz az alábbi sorok kántálása:
Ave Infernum
Ave Eversor
Et clamor meus ad te veniat
Meglepő, hogy egy 9 perces szerzeményt hogyan lehet ennyire áthatóan kitölteni csupán három sorral. A monotonitás uralja mindvégig ezt a számot, de így is elhallgattam volna még legalább 20 percig, ugyanis van magassága és mélysége, dinamikusan ránt le a mélybe és emel ki belőle.
A CD verzióra egy további szám is felkerült, egy Twisted Sister feldolgozás, melynek címe S.M.F. A megrendelt CD-t fizikai valójában még nem kaptam meg, de egyelőre elképzelhetetlen számomra, hogy egy Twisted Sister cover hogyan illeszkedhet a másik három szám által képviselt hangulathoz. Mindenesetre az eddig kialakult véleményemet biztosan nem fogja lerombolni.
Ritka, hogy ennyire magával ragadjon egy tisztán black metallal operáló zene, hasonló telejesítménnyel csak a Batushka zenekar örvendeztett meg a közelmúltban. Az Ave Infernum EP egy olyan ígéret Istentől, amellyel önmaga és a kortárs black színtér számára is irdatlan magasságokba helyezte a mércét.
Iszonyat jó ez az anyag és az előző még egy kicsit jobban is tetszik. Nekem mondjuk a Massemord - The Madness Tongue Devouring Juices of Livid Hope lüktető utazása is beugrott a repetitív black hipnózis okán. Nagyon nagy!
Jah, a Massemordot mindenképpen érdemes megismerni. Persze ne érjen nagy meglepetés, nem olyan mint az Isten, csak a lentebb felhozott lemez monoton hipnotikus lüktetése okán éreztem a párhuzamot, egyébként a Massemord inkább rokon mondjuk az 1349 féle tekerésekkel, vagy a Koldbrann-al, bár az még mocskabb
Iszonyat jó ez az anyag és az előző még egy kicsit jobban is tetszik. Nekem mondjuk a Massemord - The Madness Tongue Devouring Juices of Livid Hope lüktető utazása is beugrott a repetitív black hipnózis okán. Nagyon nagy!
Nekem még Satyricon utánérzésem van, de nem is akartam hasonlítgatni...
Jó, hogy említed a Massemordot, mert mindig is be akartam tőlük szerezni valamit, mert még soha nem hallgattam őket. Most gyorsan ezt orvosolom is.
Iszonyat jó ez az anyag és az előző még egy kicsit jobban is tetszik. Nekem mondjuk a Massemord - The Madness Tongue Devouring Juices of Livid Hope lüktető utazása is beugrott a repetitív black hipnózis okán. Nagyon nagy!