Ha a név esetleg ismerősen csengene, de per pillanat nem tudnád hova tenni, akkor segítek, a
Devils Whorehouse eredetileg egy
Misfits dal címe a ’82-es lemezükről, egyben a legismertebb svéd black metal banda, a
Marduk motorjának,
Morgan Steinmeyer Håkanssonnak a hobbiprojektjét takarja, amelynek keretei közt a gitáros (aki egyébként a
Marduknál jóval betegebb
Abruptumban is ténykedett) szabad folyást enged
Misfits,
Samhain és
Danzig mániájának. Két kislemez (
The Howling és a hosszú hibernáció után új életjelet jelentő tavalyi
Werewolf), s a debütáló
Revelation Unorthodox után itt a tagságot elnézve némi vérfrissítésen átesett, de az irányvonalat tekintve változatlan második album, szörnyestül, halálostul, kultuszostul, vérfarkasostul.
![](/userfiles/Image/2009-04-14/PRESS2.jpg)
A
Devils Whorehouse papíron a „death rock” ill. „horror punk” hangzatos stílusmegjelölések alatt fut, ami annyit tesz, hogy a dalok erősen a
Misfits befolyása alatt állnak – ami a bevezető fényében ugye nem meglepő –, annak stílusjegyeit, a B kategóriás horrorok ihlette szövegvilágot,
Danzig ördögi dallamait idézik meg, azét a
Danzigét, aki a sötét, ijesztő körítés ellenére is tulajdonképp laza, ütős rockdalokat írt anno. A gitáros
Makko témáinak többsége, így cikkünk tulajdonképpeni tárgyának zenéje is valamivel komorabb, súlyosabb, ám az eredete letagadhatatlan, minduntalan áthatja a produkciót. Elég csak az
Oceans Turn To Blood énekdallamait megfülelni;
Maelstrom vokálja is kiköpött
Glenn Danzig. A
Blood & Ashes lemez tehát nem black metal, még csak nem is metal (a
(The) Cult Of Death pl. szinte csak suttogásból és komor hangulatfestésből áll), a dalokról süt, hogy a szerzőknek eszük ágában sem volt világot váltani, vagy akármit is bizonyítani; ha a hangulat, a feeling úgy kívánta meg, simán szartak az eredetiségre is, egyszerűen játszották, ami jól esett. Nem érezni a görcsöt, az izzadtságszagot, az újítás vágyát, egyszerűen írtak egy lemezanyagnyi számot a kedvencek nyomán, s nem akarnak többnek látszani annál, amik. Ennek az erőlködés-mentességnek hála akad néhány kellemes pillanat a harminchét perces játékidő alatt. Ilyen a szinte darkos hangulatot megütő, lassabb
Speak The Name Of The Dead, melyben én még halvány
Type O Negative-utánérzést is fel vélek fedezni az eddig említett összetevők mellett, vagy a punkosabb
Werewolf, ami a tavalyi kislemezről lett átmásolva, s egyszerűségében az egyik húzónóta a tizenegyből, akárcsak a dögös
Demons Of The Flesh/Tight White Ropes. A legérdekesebb momentumok közé azonban mindenképp az akusztikus
Smell Of The Ancient Ones-t sorolnám; primitív ritmusa, s jól sikerült mély tónusú énektémái nemcsak a pattogó tábortűz feeling, hanem az LSD-köntösbe bújtatott lebegés megidézése miatt is dicséretet érdemelnek.
Ebből a pillanatnyi kábulatból robbant ki a Cd legkeményebbje, a
Face The Master, mely gyors tempójával, felépítésével odailleszthető lenne bármelyik
Rosemary’s Babies vagy keményebb
Samhain dal mellé. Két perc alatt lezavarják, de nem is kell több, ha egyszer az a két perc mindent elmond, a többi számhoz mérten vadabb kiabálás és a málhás gitártémák nyomatékosítják, hogy itt most punk rock szól. Itt nagyjából véget is érhetne a kiemelésre érdemesek felsorolása, a többi dal sem rossz, de kevésbé emlékezetesek.
A
Blood & Ashes lemezt azoknak érdemes meghallgatni, akiknek a fentebb elhangzottak nevei jelentettek / mondanak valamit. Nem lesz az albumból olyan klasszikus, mint a hatásaik egyes dolgai, ahhoz kevés rajt a kiugróan jó momentum és a magasan kiemelkedő dal, de nem is rossz anyag. Simán benn van a pakliban, hogy
Morganék eztán beállnak a megbízható lemezgyártók közé, és az is, hogy újra jegelődik a projekt néhány évre, ám ez majd a maga idejében kiderül, addig meg lehet vele próbálkozni.