Az idén 10 éves gyöngyösi
Dolor zenekar 2009-ben jelentette meg debütáló nagylemezét,
Delirium Tremens in Pearl City címmel, ami stílusilag a nu metal és a hardcore keverékeként írható le. Aztán tagcserék következtek és a nemrég napvilágot látott
Radish For Sale EP-vel a banda visszatért hardcore gyökereihez.
És a "retkes” kislemez dalait hallgatva engem is sikerült visszarepíteniük a gyökereimhez, ugyanis úgy 15 évvel ezelőtt, gimi másodikban én is az olyan hardcore alapcsapatok lemezinek segítségével kezdtem meg az ismerkedést a zúzós zenékkel, mint a srácok példaképeinek számító
Biohazard és a
Sick of it All. Az évek során viszont bevallom eléggé eltávolodtam a stílustól, de a
Dolor hatására előástam a ’96 táján napi rendszerességgel a walkmanenbem pörgő
Mata Leão albumot, amit sokan a
Biohazard egyik leggyengébb eresztésének tartanak, de szerintem még mai füllel is zseniális! Szóval bár teljesen személyes okok miatt, de rám mindenképp hatással volt a
Radish For Sale! A
Csépány "Tökisz” Tamás (ének),
Felföldi "Dugó” Péter (ének),
Pesti Csaba (dob, vokál),
Tari Gábor (gitár, vokál) és
Kádár Róbert (gitár, vokál) felállású horda a fentebb említetteken kívül hatásokként még az
Agnostic Front, a
Madball és a
Hatebreed nevét említi meg és valóban a
Radish nótái ízig-vérig old school HC szerzemények. De a crossover kifejezés is helyénvalónak tűnik, hisz a hardcore mellett a metal és a rap is befigyel. A szemfülesebbek a felállás kapcsán biztos észrevették, hogy a basszusgitáros neve nem szerepel a felsorolásban. Nos, ez nem elírás, vagy kifelejtés, hanem a jelenlegi állapot. Ugyanis nem sokkal az EP felvétele előtt kiszállt a bőgősük, így a dalokat
Kádár Robi basszusozta fel, koncerteken pedig vendég négyhúrosokkal nyomulnak, de keresik a fix tagot.
És akkor jöjjön a lényeg, vagyis a dalok!
Légvédelmi szirénával indít a
Leave Me Alone, amit azért valljuk be ellőtt már egy pár banda eddig és gyanítom még fog is… A verze rappelve van előadva, de már itt megjelennek bekiabálások, a refrénben pedig a stílusra jellemző és általam igen kedvelt csordavokálok nyomatékosítanak. A két vokalista egyébként az összes szerzeményben a kiabálás, ordítás különböző árnyalatait mutatja be. De ez rendben is van, hisz ha végignézünk a stílusokon, akkor a death metalnak a hörgés, a blacknek a károgás, a thrashnak, hardcore-nak pedig a kiabálás/ordítás az alapértelmezett formátuma. A
My Game, My Rules talán az EP slágere, egy rövid, enyhén punkos szösszenet, egyszerű, de fogós témákkal. Én a srácok helyében ezzel és nem a leghosszabb
Leave Me Alone-nal kezdtem volna a lemezt…
A
No More Excuse kapcsán egy eddig még nem említett HC/metal "őskövület” is felrémlett, nevezetesen a
Pro-Pain. A beszédes című
Fuck You-ban ügyes a visszhangosítás a refrénben és a vége felé elhelyezett scrathcelés is zsír! És az énektémák is frankók.
Összességében elmondható, hogy a stílus kelléktárát tekintetbe véve egy elég színes dalcsokrot tett le az asztalra a
Dolor, de úgy érzem tehetnének még lépéseket a további színesedés, változatosság irányába. Ide-oda beiktathatnának 1-1 gitárszólót, nem hatalmas virgákat, csak inkább ilyen díszítésként, vagy épp hangulatfokozásként funkcionáló pengetéseket. És érdemes lenne a dallamos, vagyis a klasszikus értelemben vett éneklős refrénekkel is próbálkozni, mert 6 számon/20 percen keresztül még üdítően is hatnak a csordavokálos megoldások, de egy 40-45 perces nagylemezre úgy érzem több kell majd ezeknél.
A
Radish For Sale alapján kijelenthető, hogy a
Dolor egy szimpatikus, hiteles banda, akik biztos vagyok benne, hogy élőben tarolnak igazán! Aki szeretne belekóstolni az "akciós retekbe” az a srácok
facebook oldalára kattintva meghallgathatja, vagy le is töltheti az EP-t!