The Sixth Extinction (2017)

A veterán Nadir a hetedik albumánál tart, de ha beleszámoljuk a Dark Clouds időket is, akkor a The Sixth Extinction már a kilencedik nagylemez Tauszik Viktorék műhelyéből. Az élőben és lemezen is egyaránt magas minőséget képviselő doom/death metal zenekar ezúttal is vasgyúró riffekkel, tapintható hangulattal, kiváló szövegekkel és komoly koncepcióval állt elő. A The Sixth Extinction lemezcím nem véletlen, hiszen ott folytatja a csapat, ahol két évvel ezelőtt abbahagyta a nagyszerű Ventum Iam ad Finem Est című albummal.


Az NGC Prod kiadónál világra jött anyag központi témája a horribilis méreteket öltő emberi pusztítás körül forog, felvázolva az ember önző magatartását, a természet élővilága ellen elkövetett súlyos bűneit, ami egyenesen saját maga kiirtásához vezet. A súlyos téma nem kevésbé súlyos zenei alapokon nyugszik, érdes, karcos, vaskos sludge/doom/death riffek hömpölyögnek az ideális terjedelmű, bő félórás korongon.

A zenekar igazi erénye, amelyet az új anyag is maximálisan alátámaszt, a dalokká érlelt kompozíciókban rejlik. Hangjegyekből és panelekből eszkábált merev testeket sokan össze tudnak rakni, lelket fújni beléjük azonban már kevesebben képesek. A Nadir dalaiban egyértelműen hallani a teremtő erőt, amely életet lehel a szerzeményekbe. Két-három hallgatás után nemcsak fogós, de már-már fülbemászó témákkal, harmóniákkal találkozni. A vassodronyszerű kapaszkodók olyannyira megragadnak az ember elméjében, hogy a dalok kijelölt pályája szinte kirajzolódik az ember szeme előtt. Tauszik Viktor sajátos orgánuma sem puszta acsarkodás − vokáltémái tapadnak a zenére, mint vonat a sínekre. Az extrém vokálban rejlő lehetőségeket a zenekarok zöme nem aknázza ki rendesen. Sokak esetében azt érzékelni, hogy az extrémitáson kívül az énekes semmit nem képes hozzátenni a dalokhoz, máskor pedig a dallamokkal való kísérletezés erőtlenné teszi a végeredményt. Ezzel szemben a Nadir kidolgozott vokáltémái szervesen illeszkednek a szerzeményekhez, és úgy maradnak erőteljesek, hogy közben dúdolhatóak, megjegyezhetőek.


Már a The Human Predator vérbő riffei, hangulatos témái, és a ritmusszekció (Fekete Szabolcs és Gál Ferenc) lánctalpai magasra teszik a lécet. A lassú középtempóban araszoló súlyos nóta erejét még inkább kiemeli annak fogóssága. Ugyanezt tudnám elmondani a The Debris Archipelago című szerzeményről is, amelynek refrénje szinte azonnal magával ragad. A dal közepébe rejtett iszonyatosan gyilkos death metal riff az embert garantáltan fogcsikorgatásra és bólogatásra készteti. Aztán ott a Bolt Thrower-ízű zseniális Fragmented, amelyik az egyik kedvencem a lemezről. Vészjósló doomos főtémája telitalálat! A lassú, málhás kőtömbriffek közé bekúszó dallamokra csak igazi mesterek képesek. Czetvitz Norbert és Köves Hugó tudják, mi kell ahhoz, hogy kimagaslót alkossanak; meggyőződésem, hogy erre ösztönösen ráéreznek. Meg sem tudom állni, hogy ne emeljek ki valamit minden dalból, hiszen az ezt követő nóta refrénje és szólója ugyanúgy kidomborodik, mint a gyors tempóban induló Mountain Mourn című darab. Az utóbbi talán a legkönnyebben megjegyezhető szerzemény az összes közül. A dal vége felé hallható szóló, és az arra érkező masszív úthengerriffek mellett nem lehet elmenni közömbösen.


Érdemes megfigyelni, mennyire tömörek és lényegretörőek a dalok. Az izomzat, az összekötő inak és az életet adó vér mellett itt semmilyen feleslegnek nincs helye. Amit itt hallani, az maga a Nadir esszencia. Még a meglepetésnek számító, háromtételes Ice Age in the Immediate Future sem terjengős. Épp ellenkezőleg, röviden és mellébeszélés nélkül fokozza az anyag drámaiságát a hangulatos, instrumentális bevezetővel, remek riffekkel/szólókkal és az emlékezetbe bevésődő dallamokkal. A közelgő pusztulás dalról dalra fenyegetőbb, mígnem egyszer csak elérkezünk a Les Ruines gyászos, végzetes soraihoz. Constantin François de Chassebœuf, francia filozófustól idéz a zenekar a poszt-apokaliptikus hangulatú levezetőben. A baljós érzetű narrációról még a Scott Kelly vezette Corrections House is eszembe jutott, főleg a Last City Zero albuma. A The Sixth Extinction itt ér véget, és győz meg arról, hogy újra meg újra elővegye az ember.

A hangzást külön meg kell dicsérnem, mert egy ilyen lemeznek iszonyat súlyosan kell szólnia, ugyanakkor elevennek, veszélyt sejtetőnek és lélekbe marónak kell lennie. A The Sixth Extinction mindezeknek maradéktalanul megfelel. 



A Nadir új anyaga velősen és mélyrehatóan fogalmazza meg a sludge ízű doom/death metal érdemi részét. Ez a dalközpontú, fogósságra törekvő, mégis súlyos és hangulatos korong példamutató kell, hogy legyen a műfaj megközelítése szempontjából. A lemez biztosan rajta lesz az év végi 20-as listámon.
Nadir_The_Sixth_Extinction_2017
Kiadó:
Forgalmazó:
Stílus:
doom/death metal
Értékelés:
 
Pont
: 10 / 10
 
Külalak
: Gyönyörű
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.The Human Predator (04:45)
2.The Debris Archipelago (03:20)
3.Fragmented (03:23)
4.Along Came Disruption (02:49)
5.Mountains Mourn (03:49)
6.Ice Age in the Immediate Future: I. Arctic (02:44)
7.Ice Age in the Immediate Future: II. To Leave It All Behind (04:03)
8.Ice Age in the Immediate Future: III. A Matter of Survival (03:12)
9.Les Ruines (05:12)
Írta:
farrrkas
2017. december 17., vasárnap, 08:59
Facebook:
Balthazaar 2017. december 22., péntek, 19:33
Balthazaar
Csatlakozott:
2017. július 9.
Hozzászólások: 305
Mostanában kevés ilyen tökéletes albumot hallottam. (yes)
--
In Grind We Trust!
erdzombi 2017. december 19., kedd, 13:05
erdzombi
Csatlakozott:
2017. május 19.
Hozzászólások: 5
\m/ zsenialis lett ez a lemez. de nekem hangzasilag elfert volna egy kis kosz.
McFrost1977 2017. december 17., vasárnap, 12:03
McFrost1977
Csatlakozott:
2015. augusztus 28.
Hozzászólások: 1846
\m/ (yes)
--
Én gyönyörű életem,
szarvas, vidd tovább.
Én csodaszép életem,
róka, vidd tovább.
Koncertek
© 2001-2023 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.054 seconds to render