A
Wall Of Sleep második korszakának új anyaga érkezett meg tavaly ősszel a
No Quarter Given címet viselő lemez képében. Nem titok, hogy a
Holdampf Gábort váltó
Cselényi Csaba által énekelt 2010-es
When Mountains Roar volt az első
WoS lemez, ami maradéktalanul elnyerte a tetszésem. Sőt, több mint egy év telt el a megjelenéstől, mire kiszorult az autó lejátszójából.
De, ha előkerül még most is szívesen hallgatom, sőt, több koncerten is megállapítottam, hogy ezek bizony remek dalok, s simán kiállják az idő próbáját. Kis félelem azért munkált bennem, hogy milyen lesz a folytatás, ugyanis előzetesen arról beszélt
Csaba, hogy még szélesebb spektrumon mozognak majd a dalok. Nyilván nem tartottam attól, hogy hallgathatatlan lesz a végeredmény, inkább csak az előzőleg magasra rakott léc miatt volt némi aggodalom bennem. S, igazság szerint az első néhány hallgatás során nem is győzőtt meg maradéktalanul
Füleki Sanyiék műve.
Azt nem mondom, hogy gyengének találtam, de az előzetesen ígért változatosság ellenére, kicsit szürkésnek éreztem a bő negyven perces, kilenc dalt tartalmazó korongot. Pedig azt nem lehet mondani, hogy a Hammer mellékleteként megjelenő ötödik
Wall Of Sleep anyag (a debüt EP-t nem számítva) akár grafikailag, akár hangzásában gyenge lenne, Sőt, méltó utódja az elődöknek.
Viszont azt be kell valljam, hogy a dalok csak a sokadik hallgatásra adták meg magukat. Addig se mondtam volna rájuk, hogy gyengék, mert mindben volt valami plussz, de érlelni kellett őket, na.
S, hogy mit is hozott össze a banda, amitől végül azt mondom, hogy méltó utódja a
When Mountains lemeznek?
Azt kell mondjam, hogy elég nehéz három-négy dalt kiemelni, hogy képet kapjunk az albumról, de igazság szerint ez nem annyira könnyű feladat, mert minden dal jó valamiért...
A nyitó nóta, ami egyben a címadó is egy erős indítás. Zakatolás, emlékezetes gitár, billentyűs színezés. Megadja az alaphangot.
A
Reborn in the Daylight az abszolút kedvencem, van benne sötétség, némi baljós hangulat. A lemez leghosszabb dala ez a maga majdnem hat és fél percével, amiben van idő a témák kifejtésére. Külön kedvenc a 4:30-tól kezdődő morcos rész. Tökéletes! Már ez az egy dal is elég volna a boldogsághoz, de van még néhány ezen kívül is.
A
Burst Into Flames egy tempós darab, nem variálják túl. Ez egy direkt nóta, minden bizonnyal a koncertek kedvence lesz. A lemezt záró
Dusk of Madness pedig a leginkább hagyományosnak nevezhető nóta, amiben leginkább a doom jegyek dominálnak. Persze nyilván itt is lehet találni más stílusjegyeket is, de nem hiszem, hogy ízekre kellene szedni. A lemezt úgy zárja le, hogy nincs hiányérzetem.
Ugyan korábban azt gondoltam, hogy három-négy nóta bemutatása, kiemelése elég lesz, hogy képet adjak a teljes lemezről, viszont meg kell még említsem a Hey Annie c. dalt. Na, ez az a tétel, ami véleményem szerint még jobban kiszélesíti a Wall Of Sleep által eddig járt utat. Ez már-már AOR-nak is elmenne, de mégis benne van az az íz, ami miatt simán megfér a fajsúlyosabb szerzemények között. Viszont a gyanútlan hallgatót enyhe sokként érhette a nóta, így rögtön a lemez elején...
A zenészek méltatásába nem fognék bele, mert ezen a szinten már nem hiszem, hogy erre bármi szükség lenne. A Wall Of Sleep tagság letett már annyit az asztalra, akár a hangszeres tudást, az egyéni teljesítményeket, akár a zeneszerzést tekintve, hogy erre nincs igazán szükség. Azt azért nem hagyom ki, hogy megdícsérjem a szólókat.
Azt viszont meg kell említeni, hogy nagyon eltalálták mind az anyag hosszát, mind pedig a felépítését, a dalsorrend kialakítását tekintve. Összességében azt kell mondjam, hogy ez a kiadvány már messze került a kezdeti doom iránytól, ez inkább egy sok ősrockos elemet rejtő hard rock album, melyben azért ott a doom, a stoner érzés is többek között. De ott a boogie is - na nem direktben -, ami már az előző lemezen is megjelent a Into The Light c. dalban.
Megértem azokat, akik esetleg fanyalognak, netán visszasírják a banda első korszakát, nekem viszont roppant szimpatikus és sokkal inkább szerethető az, amit ezen (vagy akár az előző) lemezen hallok. Nem hiszem, hogy távol állok az igazságtól, ha azt mondom, ez a dalcsokor megint sokáig visszatérő vendég lesz a lejátszómban.