Iconoclast (2011)


 Tudjátok mit? Most az leszek, aki bebattyog a nappali közepére, odaszarik egy isteneset, teletűzdeli fogpiszkálóval és kijelenti, hogy Ő Süni és mától itt lakik velünk! Másképp, érthetően és egyszerűen fogalmazva nagyon nem tetszik az, amit a friss Symphony X lemezen hallok és ennek bizony hangot is adok! Azonnal - védelmemre felhozandó – leszögezném, hogy 14 éve, azaz a Divine Wings of Tragedy megjelenése óta feltétlen híve vagyok a csapatnak és bizony eddig hibátlan volt nálam a mérlegük. Hova tovább, a frisset és a két első lemezüket leszámítva az összes album itt figyel a polcomon eredetiben… Na jól van, még semmi konkrétat nem írtam, máris magyarázkodom. Azonban úgy érzem, nem csak előttetek, hanem magam előtt is magyarázkodom, bizonygatok, érvelek, hogy talán megváltozik valami. De nem fog.

 Az első végighallgatásnál még eloszlattam a felhőket, hogy biztosan felületesen füleltem a lemezt, úgyhogy jött az ismétlés mélyen koncentrálva fülessel pár nap múlva. Majd ismétlés ismétlést követett különböző formátumban, de sajnos maradt az a véleményem, hogy az Iconoclast a csapat eddigi leggyengébb, de miket is beszélek, eddigi egyetlen gyenge lemeze. Mit is értek ez alatt? Talán elfelejtettek volna zenélni a srácok? Dehogy! Zseniális hangszeres tudásról árulkodik ismét a teljes lemez. Talán Sir Russel Allen elfelejtett énekelni? Dehogy! Továbbra is stílusának legnagyobb torka. Akkor mi a gond? Talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy pályafutásuk alatt most először bizonyos technikai megoldások, témák kétségtelenül önmagukért vannak jelen a zenében, és messze nem szolgálják az adott számot alázattal. De egye fene, még ezt is el lehetne fogadni, ha nem baszogatna folyamatosan egy sokkal kellemetlenebb érzés. Bizony az önismétlés démona marcangolja a füleimet szaporán, hiszen a zenei megoldások, fordulatok nem csak hogy Symphony X-esek, hanem egyszerűen konkrétan korábbi lemezek, korábbi tételek megoldásait hallom visszaköszönni. „Ez a break totálisan olyan mint a „V” lemez bizonyos megoldása. Az a bridge egy az egyben a Twilight lemezen is elhangzott már.” stb. De sajnos nem csak a zenei megoldások bővelkednek saját maguk utánérzéseivel, hanem Sir Russel éneke is nem egyszer tartalmaz már kényelmesen recirkulált megoldásokat és ciki - nem ciki, kimondom, bizony most valahogy a lélek, a szív és az igazi átélés is hiányzik belőle. Valahogy a refrének nem borzolnak. Az eddig annyira szépen működő zenei alázat és technikai maximalizmus arany középútja felborulni látszik, és folyamatosan elveszek a töménytelen témában, feleslegesen hosszú számokban, ív nélkül felépített tételekben. Talán az is probléma, hogy nem enged levegőhöz jutni a lemez. Agyonnyom, és miközben már csak a szemeim eresednek, folyamatosan kérdezgeti, hogy „na hogy tetszik, ide süss, ilyet is tudok, meg ilyet is!” Én meg nyüszörgök, hogy "szállj már le rólam, nem kapok levegőt!" Pedig van itt minden, amit elvár az ember egy Symphony X lemeztől. Tíz perces megadal, romantika, keménykedés a maguk módján, szólóhegyek, tekerés és pátoszos énekhalmazok. El is fogják adni a produktumot ezekkel, hiszen nagyon sok hallgatónak más nem is kell. És majd - az egész jól sikerült - záró When All Is Lost elkendőz mindent, bár ugyan ezek a bársonyfüggönyök legördültek már a Lady of The Snownál is, csak ott egy tökéletes előadást zártak.

 Hát ez van! Biztos vagyok benne, hogy baromi sokan nem fogtok egyet érteni velem, hiszen „csilli-villi minden, zseniális minden, felfoghatatlan magasságokba érkeztek el a srácok, csak a buzi kritikus fanyalog és veri a valagát a földhöz”. De sebaj! Gondolja így aki akarja, de azért azt tanácsolom, mikor már majd tízszer lepörgette úgy az Iconoclast, hogy egy büdös szám nem maradt meg a fejében, akkor tegye már be a The Accolade-et, vagy a Church of the Machine-t, netán az Egypt-et, vagy a The Odyssey (Part I - VII)-et és talán megérti, hogy mi a különbség. Természetesen stílustársai között még mindig fejhosszal nyerő a banda, de ez most számomra nagyon nagy csalódás. Ja és a borító is bűnranda kliséhalmaz.
Symphony_X_Iconoclast_2011
Kiadó:
Stílus:
prog. power metal
Értékelés:
 
Pont
: 7.5 / 10
 
Külalak
: Szörnyű
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Iconoclast
2.The End Of Innocence
3.Dehumanized
4.Bastards Of The Machine
5.Heretic
6.Children Of A Faceless God
7.Electric Messiah
8.Prometheus (I Am Alive)
9.When All Is Lost
Írta:
emp
2011. július 2., szombat, 22:19
Facebook:
emp 2011. július 3., vasárnap, 08:37
emp
Csatlakozott:
2007. december 17.
Hozzászólások: 2497
Az a helyzet, hogy a két CD-s verzió maratonja alatt egyáltalán nem kapok több levegőt, és ott is sorjáznak a már nem egyszer elsütött gitártémák. :-) Viszont az egylemezes verzióban a Prometheus (I Am Alive) ismét magában is egy faszás kis tétel, de hát egy 63 perces lemezt az utolsó két tétel sem képes egy az egyben megmenteni. És még egyszer mondom, az összes szitkom, felrovásom mind csak az ő mércéjükkel mérve állnak, így is messze kiemelkednek az átlagból, és ez a kicsit megfoghatatlanabb és kevésbé kerek lemez mit sem fog csorbítani az előző öt!!! lemezük hibátlanságán. Nem sok csapat képes öt lemezen át hullámvölgy nélkül maximális teljesítményt nyújtani. Egyébként véleményem szerint, ha a két CD-s verzió második lemezéhez hozzácsapták volna a When All Is Lostot, kapva így egy 40 perces anyagot, fülig érne a szám. Így viszont lefele kámpicsorodik. Sosem szerettem azt, hogy itt van 15 szám, két lemezen, közel két óra időtartamban, mazsolázd ki azokat amelyek tetszenek.
--
"welcome my son, welcome to the machine"
bahon 2011. július 2., szombat, 23:06
bahon
Csatlakozott:
2007. március 29.
Hozzászólások: 2837
Nem vagy egyedül a véleményeddel, Emp!
Nekem is elsőre az jutott eszembe, hogy ez egy best of albumnak készült, csak sorlemez lett belőle. Viszont én olyannyira felülkerekedtem ezen érzésemen, hogy most már keserű szájíz nélkül hallgatom végig. Megtetszett! Valahogy úgy, mint a legutóbbi Ayreon, a "dekódolt Y", a Running Wild Pile of Skulls-a vagy a Dream Theater Six degrees... albuma, melyek a pálya csúcsát jelentő lemezek után jelentek meg.
(És mit szólsz a második cd-hez?)
Koncertek
© 2001-2024 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.048 seconds to render