
Egy kicsit mindig nehezen állok neki az egri illetőségű
Stauderer János fémjelezte anyagoknak, ennek két oka is van; az egyik, hogy alapvetően underground bandákkal foglalkozik (interjúit a hazai egykori nagyokról és a hatások hatásairól
itt olvashatsz), ezeket karolja fel, adja ki, lehetőséget biztosítva a jövőre – s nem egyszer komoly utána járással jár egy-egy csapatról korrekt infokkal nyilatkozni. A másik, hogy kultikus hordákkal való kapcsolata miatt a cikkek megírása nem 20 perces dolog. A
Fantomania második része kapcsán azért akadtak régi ismerősök, pl.
Marci (
Blizzard) a
Dög-ből vagy a
Drünken Bastards-ból (de megemlíthetném a
Vorkuta nevét is). A 87-ben alakult fővárosi
Fantom kultikus a hazai scene terén, ha a black metal magyar kezdeteiről beszélünk, csak úgy mint a
Tormentor vagy az
Angel Reaper, s
Jánosnak köszönhetően ez az egész korai és demós miliő képes valamennyire visszatérni. Ilyen terméke volt a 2005-ös
Tribute to Angel Reaper and Fantom, amelyről bővebben a
Nuskullos időszakomból
itt és a 2007-es
Fantomania első támadása, melyről – pedig -
itt olvashatsz.
Az erőteljesen old school és egy kicsit primitív külsőségek (melyek lényegében jól illenek a retro ízű tartalomhoz) egy ötbandás splitet és válogatás által mutatnak be tiszteletadást az úttörő
Fantom-nak. A dolgot a zalaegerszegi és fővárosi
Dög kezdi meg, melynek
The Skullection című amolyan best of-járól
itt olvashatsz. Erről került fel négy dal, amelyek már az újra felvett
Ancient Crypt Metal kislemezről tisztelegnek köszönhetően
Blizzard-nak A záró
Fantom feldolgozás (
Lucifer jelenj meg!) nagyon a
Dög kezdeteit jutatta eszembe (akkor még más felállással), a hangzás zajos szétfolyó, no meg kásás és a vokál aránytalanul erős illetve elől van, ettől „rámondogatós” jelleget ölt, annyi különbséggel, hogy az új
Dög néhol punkos, retkes és nagyon régies death csapás, míg a régi egyértelműen necro fém. A dobokban a
Funebre-s
Khrul segédkezett… (
7 pont)
Őket a megint csak
Blizzard-os és nem enyhén punkos
Drünken Bastards követi, ők a 2007-es
Posercrusher korongjukról passzítottak rá három dalt, melyről
itt olvashatsz kritikát.
A Satan játéka tipikusan azt a crossover, old school, mocskos és piás-punkos, thrash black által adja vissza az egykori
Fantom nótát, avagy az öreg
Lemmy Motörhead-es reinkarnációja. (
9 pont)
A bulizós és black’n’roll parádé után a mélység nyitja meg kebleit az egyszemélyes, de igencsak beszédes
Funebre, a split vagy válogatás legkomolyabb zenéit rakta le, mind zeneileg, mind tartalmilag, mind hangzás terén messze viszi a pálmát. Az
Ilyenek vagyunk súlyos és gyönyörű tétel, szinte pátosszá lesz a belső nyomor, melyben
Oszlár segít be a dunakeszi
Hunderworld-ből basszusok terén (engem amúgy egy
Hunnia dalra emlékeztet a
Hazatérés-ről). A tuka-tukás
Heavy Metal Revolution II tipikus masszív thrash-black, melyben
Blizzard kapott szerepet a vokál és a szövegek terén is. Az ezt követő
Vampir, pedig súlyos és remekül sikerült
Fantom feldolgozás, ismerve az eredeti nótát a
Khrul féle verzió fényévekkel jobb. (
10 pont)
Majd számomra eddig ismeretlen két versenyző jelenik meg a múlt-reinarnáció nem túl fényes porondján, a
Ravendark's Monarchal Canticle, mely a
Ratos De Porao gettója mellől érkezett. A São Paulo-i thrash-death blacker horda 2004-ben alakult ehhez képest van már egy valag splitjük (5 db) és demójuk (4) egy koncert és egy debüt korongjuk. Nagy extrát nem művelnek, old school csapat, amely szépen építkezik, de pár hallgatás után is ugyanazokat a megoldásokat és riff halmazokat halljuk mind a három dalban, és sajnos a
Vampiro, amely spanyolul esik neki az egykori
Fantom tételnek, nos ez se mutat túl sok differenciát. Az ötlet kohézióval lehet a baj, vagy csak a régies hangzás és hasonló orgánumok miatt, de összefolynak a nótáik. (
6 pont)
Majd a Finn
Sacrificial Dagger következik, amely már logójával is a 80'-as évek korai demós thrash hullámára próbál utalni, s mellesleg
Evoked Curse tag a négyhúros
Harri Juvonen (ők már szerepeltek is anno a
Fantomania egyen) az énekes pedig nem más, mint a feltörekvő és brutális
Kaosbringer a
Neutron Hammer-ből. A régi sulis srácok thrash terén valóban a múltat jelenítik meg, de a blackes és zenéhez képest túlságosan is erőteljes vokál miatt ez mégis valahogy elillan. Thrash-blacknek pedig túl lagymatag… a
Ruined Carrion az első demójukról került fel a
Barbaric Death pedig valami eddigi kiadatlan szerzemény lehet.
A Satan én vagyok furán hat finnül, ezt leszámítva tipikus az a vonal, ami a korai
Sodom,
Kreator,
Venom,
Bathory képviselt. Kár hogy ennyire rosszul keverték ki a sávokat. (
7 pont)
Így végül zárásképpen nincs is más dolgom, csak összeadom a pontokat (7+9+10+6+7) elosztom a csapatok számával (ez esetben 5) és már meg is kaptuk az eredményt:
7.8
Érdekes és jól sikerült tribute/split - VA, melynek birtoklása nem kötelező, de ha egy kicsit is jobban érdekel a hazai múlt és underground, netán a nemzetközi apróságokra is kíváncsi vagy, akkor igencsak elfér a polcon a
Bathory,
Celtic Frost,
Venom és társai közt.