Talán még egyesek emlékeznek a Shadows of Leng kritikámra (aki nem - az a lapaljára kattíntva pótolhatja), ettől a norvég kultikus tagok alkotta enyészetre. Mikor a Karisma Records-os Martin előhozta, hogy szeretnék-e interjút a web’zinemnek, visszakérdeztem, hogy ki válaszolna rá (mivel nem szeretem, mikor a kiadó noszogat, azzal készítek interjút, akinek érdekelnek a válaszai – sajnálom, fasz vagyok, de ti így szerettek, haha). Azt írta vissza, hogy Draugluin, aki amúgy a Tsjuder-ből illik ismerni, úgy voltam vele, egye fene, tőle van is mit kérdezni meg érdemes is. Mindig kíváncsian várom a válaszokat, mennyire jön belőle át az ember és mennyire a póz. Nos, Draugluin nem könnyű eset, de azt hiszem korrekt volt a maga módján…
Köszöntelek Draugluin innen Magyarországról! Mit kell tudni a Tyrann formációról, kérlek mutassad be a tagokat!
A
Tyrann egy mocskos és rothadó black/trash metal azon kevesek számára, akik élvezik odáig degradálni magukat hogy, ilyen zenét hallgassanak. Magam mellett
Antichistian dobol (ex-
Tsjuder) és
Seidemann (
1394) basszusgitározik és háttérvokálozik. Zenészek gyanánt ők voltak az első választásom és nagyban együttműködtek abban, hogy a
Tyrann felnőjön jelenlegi és remélhetőleg morálisan káros és visszataszító formájához.
Miért éppen a lovecrafti vonal került a szövegkoncepció centrumába? Mit jelent számodra a Lovecraft? Sokan csak a horrort látják benne, mások a véres és sötét fantasy-t, míg megint mások az okkult berkeket. Te hogy ítéled meg és ha már itt tartunk mely novellája, története volt rád legnagyobb hatással?
Azt gondolom, hogy a zene és a szöveg jól illenek egymáshoz. Némely „black metal” zenekarok gyilkosságról sikoltoznak, miközben a zenéjük olyan mint egy altatódal gyerekeknek. Rettentően szarul hangzik számomra.
Seidemann is és én is nagyon sok
Lovecraftot olvasunk, és azt hisszük, hogy jól illik a zenénkhez. Mindig szerettem a sötét történeteket, mint
lovecrafti, de az okkultizmus semmit sem jelent nekem. Nehéz kiválasztani a kedvenc novellámat, de az „
Őrület hegye” – talán, mert ez volt az első, amit olvastam. Csak megjegyzem, hogy a
Shadows of Leng nem koncept album
Lovecraft világáról. A szövegek többsége egyéb dolgokról szól, mint halál, megszállottság vagy kín.
A Tsjuder-ben csak gitározol, a Tyrann-ban énekelsz is, hogy hogy nem vetettek be egy frontembert erre a posztra?
Vitatkoztunk ezen egy kicsit, de semmire nem jutottunk. A végén én énekeltem, alaposan megtámogatva Seidemann által. Nagyon jól működött mindenesetre.
Megmondom őszintén, mikor a kiadótok elküldte a promót, nagyon másra számítottam, mikor megláttam, hogy lényegében ez egy Tsjuder és 1349 project. Valami nagyon brutálisra számítottam, ennek ellenére old school thrash elemek keverednek a depresszív és mély black metallal, sok helyen valóban brutális és gyors, de inkább puritán és kompromisszumokkal teli, mint romboló. Direkt nem az embertelenségre helyeztétek ki a hangsúlyt zeneileg?
A
Tyrann megalkuvásokkal tele? Mi a fene ez, egy megállapítás, vagy egy rossz kérdés?
Utólagos korrekció! – ez a véleményem, és tartom is, hogy bár brutális és erőszakos lemez, ettől még a Tsjuder nem csak súlyosabb, de kompromisszumoktól mentesebb is. Sajnos az e-mailes interjúkkal mindig ez a baj; az esetleges válaszra az ember nem kérdezhet vissza, s az élőbeszédet és reflektálást soha sem veheti fel a gépelt kérdezz-felelek.
Mik azok a kedvencek, pl. thrash metalban, amik nagy hatással voltak rád és mai napig szeretsz? Tudsz ilyen csapatokat említeni a black és death metalon belül is és ha már itt tartunk, mennyire színes a zenei gyűjteményed?
A thrash metalra vonatkozólag régebben vagyok benne az ilyen típusú zenében, mint a black metalban, és manapság is nagyon szeretem. Ahogy legtöbb hallgató észrevette, a
Tyrann zenéjét nagyban befolyásolták olyan bandák, mint a
Bathory,
Celtic Frost,
Kreator,
Sodom,
Venom,
Sarcofago és
Volcano. A black metal bandák közül a
Tyrann talán a
Darkthrone-hoz,
Burzum-höz,
Mayhem-hez és a régi
Immortal-hoz áll a legközelebb, míg a régi
Morbid Angel valahogy kitűnik a death metal scenéből.
Pontosan mi is a helyzet a Tsjuder házatáján? Feloszlott? Mikor és mi okból?
A
Tsjuder jegelve lett, talán örökre. Miért döntöttünk így? A
Tsjuder 1993-tól 2006-ig létezett. Valahogy úgy éreztük, a banda beteljesítette küldetését a „
Desert Northern Hell" után. Nem tudom pontosabban megfogalmazni. Egyszerűen csak úgy éreztük, vége.
Mit csinálsz, mikor nem zenélsz?
Mint az emberek többsége, kénytelen vagyok sok időt munkával tölteni. A zenéből megélni igen nehéz a mi műfajunkban. A
Tyrann (a
Tsjuderhez hasonlóan) egy drága és időrabló hobbi. A fennmaradó időmet rendszerint ivással, vagy a norvég erdőkben és hegyekben sétálással töltöm. (Tudom, hogy ez klisé, de ez esetben igaz).
Hogy ítéled meg a jelenlegi norvég black metal színtért, és mit gondolsz az olyan csapatokról melyek eladták magukat és hitüket?
Már nem követem a scenét nagyon közelről. Természetesen még van néhány jó új csapat, de rendszerint csak szart találok. Vannak természetesen jó bandák, mint a
Krypt,
Carpathian Forest,
Nattefrost,
Urgehal,
Taake és a halhatatlan
Darkthrone.
Hogy érintett a Satyricon és az Immortal visszatérése illetve az Emperor feloszlása? Mit gondolsz az újabb Mayhem dolgokról és mit a Dissection-ös Jon Nödtveidt-ről és haláláról?
Ez az ő választásuk és engem nem befolyásol. Nem hallgatom az újabb dolgaikat. Úgy ahogy az új
Mayhem cuccot sem tartom sokra. A „
Deathcrush” és „
De Mysteriis Dom Sathanas” lemezeik nagyok voltak, De ezeket főleg
Euronymus szerezte, azt hiszem. Ő 1993-ban meghalt.
Jon Nötveidt öngyilkosságáról semmit sem tudok mondani.
Mit jelent számodra a halál és mit a vallás, hit kérdése?
A halál fontos szerepet játszik az emberek életében, tetszik vagy sem. Talán rögeszmésebb vagyok a halál (és a halott) iránt az átlagnál, de egy interjúban nem akarok erről beszélni. Ha érdekli, az olvasó elolvashatja a "
Deathwish", "
Morbid Lust" és "
Black Moon" szövegeimet. Azt hiszem a legjobb
Tyrann szöveg
Drakehov „
Grave Dreamer”-ének témája. Megtiszteltetés volt zenét szerezni erre a témára.
A kérdés második felére válaszolva: A 90-es évek eleje óta játszom black metalt. Én lennék a legnagyobb pózer, ha nem vetném meg a kereszténységet és általában a vallást. Álláspontomat elég jól kifejezik
Nietzsche híres szavai: „Isten halott”.
Hogy egy kicsit vidámabb és komolytalanabb dolgok felé vigyem a rothadó szekeret, Norvégia nem a forró éghajlatáról híres, tehát ha hideg van rétegesen kell öltözködni és persze inni. Sör vagy bor, vagy egyéb? Haha!
Lehet sör vagy tömény.
Üzensz valamit a Fémforgács olvasóinak?
Igen, a mi lehangoló előadásunk után szeretnék megemlíteni néhány thrash bandát, amit az olvasók érdekesnek találhatnak:
Theist,
Blasphemy,
Chakal,
Coroner,
Deathstrike,
Destruction,
Dream Death,
Holocausto,
Merciless,
Messiah,
Minotaur,
Necrodeath,
Nifelheim,
Piledriver,
Possessed,
Protector,
Rampage,
Sadistic intent,
Sadus és
Voivod.
Milyenek a visszajelzések a Shadows of Leng-el kapcsolatban és ki készítette a borítót?
A visszhang elég jó. A borítót
Tyrann és
Dark Essence készítette, kivéve a front covert, azt
Frediablo a
Grimfistből és
Tyrann. Jó kis halálszagú borítót akartunk.
Utolsó szó jogán?
Köszönöm az interjút!
Én is köszönöm az interjút, fém és sötétség kísérje utadat!
Zoli