Odradek Room
Bardot Relative Reality (2012)

Már nagyon sokadszor érzem úgy, hogy a legnagyobb értékek az under-undergroundon belül keresendők. Egy ismertebb zenész, kinek a nevét nem árulhatom el, mondta a minap nekem, hogy hogyan tudna valaki írni az élet sötét oldaláról, anélkül, hogy látná (megélné) azt? Magyarul sokadszorra érzem hiteltelennek a hatalmas apparátussal turnézó sikerbandák sötét/befordult/durva zenéjét. Léteznek persze itt is kivételek, de nem sok.
A jelen cikk tárgyát képező lemez viszont egy igazi csoda számomra.
A négytagú ukrán (Mariupol, Donetsk) Odradek Room 2007-ben alakult, és aki meg szeretne róluk tudni valamit, annak elég rendesen bele kell ásni a net rejtet zugaiba. Ezért fogalmam sincs, hogy ők pl. megélték (megélik)-e azokat a nehéz sorsokat, de az hazájuknál ismerek szerencsésebb politikai fejlődésű államokat is, ezért gyanítom - igen.
Mailben keresett fel Artyom Krikhtenko gitáros énekes, hogy írnék-e az anyagról, mert látta, hogy a Hangpróbán 10 pontot adtam rá. A tagság egyébiránt még Pavel Timchenko gitárosból, Sergey Kuznetsov basszerből és Roman Borovikov dobosból áll.


Nem tudom, hogy erre mondják-e, hogy cipőbámulós post-rock (vagy metal), és mindegy is, mert bár nekünk cikkíróknak sokat segít ez a skatulyázgatós izémizé, sajnos annyira árt is a zenének. Ha valaki, tudja a választ, akkor ossza már meg velünk ott alul.
Az biztos, hogy a tempó inkább a lassú bpmeket célozza meg, valamint a gitártémák is átgondoltak, kimértek, néha málházósak. A depresszív hajlam is erősen átitatta a vörös lemezt, és még a szintetizátor is ügyesen ráteszi a maga hatalmas atmoszféráját, viszont mindez nagyon változatosan van elénk tárva, egyfajta utazást nyújt a lemez. Igaz, a szövegekről sejtelmem sincs, mivel a szláv anyanyelven van előadva, de sebaj, mert ettől még érdekesebb is lesz. Vaddisznószerű röfögés csak a harmadik számban jön elő, majd huszonöt perc doomkodás után a tempó is megmozdul jelezve, hogy "ne higyjék Önök, hogy ennyit tudunk"... Óriási. Egészen eddig a huszonöt percig csak "cipőbámulós" éneklés hallható.
Az ötödik dal meg egyenesen lendületesen indul, sőt, jó sokáig meg is tartja ezt. Az agyam viszont az utolsó előtti - Река - című tételnél szállt el, amikor is egy rövid időre blackes blastelés is berobban. Roppantul ügyes. Majd a lemez végén még beokádik egyszer Artyom, Roman pedig megtekeri a dobot ismét egy kicsit, mi nagyon jó, mert ezzel a cipőbámulás elmélete valamelyest ismét megbukik.

Amin jót nevettem, az a Соцветие тишины kezdése, mivel itt a Morrowind nevű szerepjátékból lett kivéve a hangminta (mikor lemegyünk a Dwemer romokhoz, akkor hallik). Nagyon szeretem azt a játékot, de bízvást állíthatom Önnek, hogy nem szükséges az ismerete ahhoz, hogy a lemezt élvezhesse. Artyom egyébként azt mondta, nem is ismeri a progit, ingyenes hangminta adatbázisból vette ki azt a hangot. Ki tudja, talán a Bethesda is, mikor a Morrowindet csinálta? :-D
Lényegtelen is, és inkább áttérnék a zenére.
Nagy erőssége a lemeznek, hogy a gitárt nem csak horzsolásra állították be, hanem az effekteket ügyesen kihasználva tér-, és hangulatteremtésre is. Finom, kellemes, művészi. Emiatt egy merengő, szárnyaló légkört hordoz ez az 58 perc. A hangzás is jól el lett csípve, nagyon jók az arányok, a dob jó morci, néha talán egy kicsit hangosnak éreztem a pergőt főleg az énekhez - ez talán az összes hiba. Ezen tegyük túl magunkat. A hangszeres játék is oké, nincs túlspirázva, és a hangszerekről érkező technikai mennyiségek is segítik, nem pedig akadályozzák egymást. Így kell(ene) csinálni valahogy.

Szerzői kiadásról van szó, gyanítom fizikai példányok sem születtek az anyagból. Az egész meghallgatható, sőt, letölthető ingyen a banda bandcamp oldaláról. Nem mondom, hogy a nagy többségnek nem kell ehhez a zenéhez az adott hangulatban lenni. Nekem viszont nem kellett. Messze kimagasló alkotás számomra.
A szerkesztőségből viszont páran osztották a véleményem, így meg is nyerte a 2012. március 10-én záruló HP kört!

A dalcímeket meg le fogom fordítani nemsokára. Nézzen vissza Ön!

Itt is vannak:

01. Театр форм - Színházi formák
02. Соцветие тишины - Csend virága
03. Картина (впиваясь в холст маслом) - Kép (kirívóan, olajjal a vásznon)
04. Удушье - Fulladás
05. Выцветшая реальность - A kifakult valóság
06. Река - Folyó
07. Душащие порывы - Fojtogató impulzusok


 


Odradek_Room_Bardot_Relative_Reality_2012
Kiadó:
Stílus:
post metal
Értékelés:
 
Pont
: 10 / 10
 
Külalak
: Gyönyörű
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Театр форм (08:31)
2.Соцветие тишины (06:21)
3.Картина (впиваясь в холст маслом) (12:17)
4.Удушье (07:53)
5.Выцветшая реальность (09:56)
6.Река (05:22)
7.Душащие порывы (07:29)
Írta:
Nagaarum
2012. június 8., péntek, 09:52
Facebook:
boymester 2013. augusztus 20., kedd, 22:03
boymester
Csatlakozott:
2011. január 24.
Hozzászólások: 3983
Én most fedeztem fel ezt a lemezt bandcampon, nagyon megtalált!
--
Youtube csatorna
Nagaarum 2012. június 9., szombat, 14:34
Nagaarum
Csatlakozott:
2011. június 30.
Hozzászólások: 2379
Felkerültek a címek magyarul...
Koncertek
© 2001-2024 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.05 seconds to render