A
Lunatic Soul nem kifejezetten Fémforgács kompatibilis album, már ha a webzinünk nevében a fémet véresen komolyan gondoljuk. (Ennyire beszűkültek persze nem vagyunk!)
Szóval a
Lunatic Soul úgy kerül képbe, hogy ez a lengyel prog-rock csapat, a
Riverside frontemberének,
Mariusz Duda-nak stúdió-projektje. Legalábbis egyelőre tekintsünk projektként a
Lunatic Soulra és az azonos című lemezre, hisz a honlapján
Mariusz is annak nevezi.
Az anyabandában
Mariusz az ének mellett a basszusgitárt is kezeli, itt gitáron és billentyűs hangszeren is bemutaja tudását. A lemez nagy részét önállóan hozta össze, de néhány dal megírásában közreműködött
Maciej Szelenbaum is (
Music in Summerland, Where the Darkness is Deepest, Near Life Experience, Waiting for the Dawn).
Hogy kiknek ajánlanám a
Lunatic Soul lemezt? Mindenképp a
Riverside rajongóknak - bár nekik aligha kell. Azután a depresszívebb zenékért rajongóknak, azoknak, akik bírják a lebegős hangulatokat, szeretnek a zene szárnyán messzire utazni. Szintén nem érdemes kihagyniuk azoknak, akik számára a következő csapatok mondanak valamit:
Anathema/
Antimatter,
Porcupine Tree,
OSI és
Chroma Key, hogy csak néhányat említsek, de itt-ott akár a késői
Fates Warning neve is felmerülthet.
Igaz, a fenti nevekkel, azt hiszem elég jól leírtam a tíz tételes lemezt, mégis ezzel csak ízelítőt adtam. Rengeteg különböző hangulatot, érzést közvetít zenéjével
Mariusz.
A címeket böngészve nem nehéz arra a megállapításra jutni, hogy itt bizony nagy valószínűséggel koncept anyaggal van dolgunk. Persze a dalszöveget átolvasva pedig ez kétségtelen. A téma az élet, a maga kis harcaival, kilátástalanságával, de ebbe nem mennék bele bővebben. Hangulatilag egy elmélkedős szomorkás dalcsokor,többnyire merengős énekkel, egy-két instrumentális dallal.
Főként ezekben az ének nélküli tételekben bújik meg jóval több elektronika (lásd:
where the darkness is deepest,
near life experience,
waiting for the dawn). A
where the... ráadásul még egyfajta kiüresedett, elszállt, mármár pszichedelikus utazást sejtető témákkal operál, elrepít, na. Ezután a következő
near life experience-ben már inkább a zongora dominál, amit aláfestő hangminták és elmosódott ének tesz éterivé, de egyúttal oldja is az előző tétel elszállását, ha úgy tetszik visszahoz a Földre...
Meg kell említeni az több dalban is felbukkanó, mondjuk úgy világzenés témákat. Ezt legerősebben a záró
waiting for the dawn-nál éreztem. Itt szintén viszonylag sok elektronika mellé kerülnek főként nem hagyományos fúvós és húros hangszerek. Az egész dalnak számomra egyfajta elektronikus indiáánzene hangulata van. Mondhatni, vissza a természethez.
És talán ez is az élet értelme... vagy a megoldása? Mélyedjetek el a lemezben, keressétek a választ!